ראשי » תחומי פעילות » תזונה ופוריות

תזונה ופוריות

דיאטת הפוריות לנשים

תזונה ואורח חיים נכון, חיוניים לבריאות בכלל ולאישה המתכננת היריון. הצלחה של תהליך התעברות, דורשת פעילות הורמונאלית ייחודית, המתאפשרת על ידי אספקת רכיבי תזונה חיוניים לפעילות ההורמונאלית הנחוצה.
מזון ופוריות הוא תחום רפואי עתיק יומין.
ספרות, כתבים, שירים ופולקלור, עשירים בסיפורים על מזונות שמשפיעים על פוריות.
בעשרות השנים האחרונות נאספו הוכחות מדעיות לחיזוק הקשר המיתי שבין תזונה והשפעתה על פוריות האישה.
לעומת זאת בשנים האחרונות מראים מחקרים בינלאומיים, כי קיימת עלייה בקושי להרות בעולם המערבי. 15% מהזוגות הנשואים, אינם מצליחים להרות בצורה טבעית, במשך שנה מתחילת המאמץ להכנס להריון.
מחקרים מראים שקיים קשר הדוק בין איכות התזונה לסיכויי הפוריות.
מכיוון שבליבה של ההפריה עומדת מערכת ביולוגית של תאים, הרי שהזנה תקינה הכרחית ליצירה, בניה, התפתחות והתמזגות תאים אלה. מכאן שגורמים תזונתיים רבים מלווים תהליך זה.
המזון הוא מקור לרכיבי תזונה כמו : חלבון, שומן, פחמימות, ויטמינים מינרלים וכן חומרים ייחודים נוספים כמו נוגדי חמצון המצויים בפירות וירקות טבעיים.
לכל אחד מהגורמים הנ"ל יכולה להיות השפעה על מערכת הרבייה הנשית.

השומן הנכון לטובת הפריון

לשומן תפקיד חיוני במערכת הרבייה הנשית. רכיבים שומניים ייחודיים מהווים חומר מוצא ליצור הורמוני המין שלנו: אסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון. רקמת השומן העוטפת חלק מאזורי גופינו, חיונית לרבייה שכן גם היא מייצרת את הורמוני המין באותם אזורים. כמו כן השומן שאנו אוכלים, מספק לנו גם את הוויטמינים המסיסים בשומן ביניהם ויטמין E המשתתף בתהליך הרבייה.

כיצד משפיעים סוגי השומן על הפוריות

שומן טרנס מפריע לפוריות.
חוקרי פוריות מצאו כי בנשים עם צריכה מוגברת של חומצות שומן מסוג טראנס, אותו שומן המצוי בשומן צמחי מוקשה (בורקס, רוגלך), קיים סיכון מוגבר להפרעות פריון על רקע הפרעות ביוץ.
החוקרים עקבו אחר 18,555 נשים נשואות, בגיל הפוריות, ללא היסטוריה של הפרעות פריון, שניסו להרות או נכנסו להריון במשך 8 שנים.
מניתוח הממצאים עולה כי סך כל כמות השומן, סך כמות הכולסטרול, אינם קשורים להפרעות בביוץ.
לעומת זאת נמצא כי כל עליה קלה בצריכת חומצות שומן טראנס, שמקורן בשומן מוקשה במזון, לוותה בסיכון מוגבר פי שלוש להפרעות פוריות.
שומן טרנס נמצא במזונות שמכילים שומן מוקשה. על פי החוק מחויבת תעשיית המזון לציין על גבי האריזה, האם המוצר מכיל שומן מוקשה.
שומן מוקשה נמצא בחלק מהמרגרינות, בחלק מהעוגות והעוגיות התעשיתיות שמכילות שומן מוקשה, בגלידות שמכילות שומן מוקשה וכל מוצר שכתוב ברכיבים התזונתיים שמכיל שומן מוקשה.
מומלץ בתקופת הניסיונות להרות, לבחור במזונות ששומן מוקשה אינו מופיע ברשימת הרכיבים על גבי האריזה.

חומצות שומן אומגה 3 לטובת הפוריות
חומצות שומן מסוג אומגה 3, הינם מרכיב חשוב במעטפת תאי הגוף, ובמספר הורמונים נשיים התורמים לפריון.
יחס גבוה של חומצות שומן אומגה 3 בתא, יכול לתרום לעליה בזרימת הדם ברחם.
עליית זרימת הדם ברחם יכולה לשפר את הפעילות ההורמונאלית הרחמית, לשפר את תנאי הפוריות ולהעלות את הסיכוי לנשים להרות.
מספר רב של מחקרים מצביעים על תוצאות הפחתת תהליכים דלקתיים בגוף, בעזרת צריכת חומצות שומן אומגה 3 מהמזון.
במחקר מעבדה נמצא שהעלאת כמות חומצות שומן אומגה 3, גרמה לדיכוי תאי אנדומטריוזיס, הגורמים להפרעה ידועה בפוריות של נשים הסובלות ממחלה רחמית זו.
ההשערה שצריכת חומצות שומן אומגה 3, תרמה כנראה להפחתה בתגובה הדלקתית ברחם הנגרמת כתוצאה ממחלה זו.
חומצות שומן אומגה 3 מהסוג המומלץ לתהליך פריון, ניתן למצוא כיום בדגי בריכה ישראלים. הדג הישראלי העשיר ביותר באומגה 3 הוא בורי הבריכה, הוא עשיר באומגה 3 יותר מטונה ויותר מסלמון. אחרי הבורי עשיר באומגה 3 דג הלברק, אחריו דג הפורל, אחריו דג הבס. איגוד מגדלי הדגים הישראלי מצהיר בחומר הסברה לדיאטניות, כי דגי בריכה ישראלים נמצאים בפיקוח של משרד החקלאות, בטוחים לאכילה ונקיים ממתכות.
דגי ים מסוג סלמון, טונה מקרל, עשירים אף הם בחומצות שומן אומגה 3. דגי ים אלו, קשה לדעת אם הם נקיים ממתכות כבדות, ועל כן עדיף לבחור במקורות אומגה 3 ישראלים, בטוחים.
לאלו שמתקשות לאכול את הדגים המומלצים, ניתן לצרוך בקפסולות חומצות שומן אומגה 3. יש לחפש סימון על גבי האריזה שמציין שהמוצר נקי ממתכות.

הפחמימות הטובות "במידה" לתמיכה בפוריות
פחמימות שנספגות לאט יכולות לסייע לפוריות.
פחמימות הן הרכיב העיקרי הנצרך בכמות הגדולה ביותר בתפריט, הן מספקות אנרגיה זמינה לתפקוד השרירים, המוח ולפעילות הורמונאלית.
הפחמימות שבמזון מתחלקות לשני סוגים:
1 – פחמימות מתוקות שנספגות מהר לדם, אליהן שייכים הממתקים, המיצים, מוצרי קמח לבן.
2 – פחמימות לא מתוקות שנספגות לאט יותר אל הדם, אליהן שייכים הדגנים המלאים, לחם מחיטה מלאה, פסטה מלאה, קוסקוס מלא, אורז מלא, תירס, קינואה, כוסמת, קטניות ועוד.
שדה המחקר מראה שמהירות ספיגת הפחמימות אל הדם, משפיע על פעילות הורמונאלית ועל תהליכים דלקתיים בגוף.
אותו מחקר מקיף מאוניברסיטת הרווארד, בדק לראשונה האם כמות וסוג הפחמימות הנצרכות בתפריט, יכול להשפיע על בעיות פריון מרקע הפרעות ביוץ.
המחקר עקב במשך 8 שנים אחר כ- 18,000 נשים נשואות בגיל הפוריות, כשבמהלכן עקב אחר הנסיונות שלהן להרות ובמקביל אחר צריכת הפחמימות שלהן.
נמצא שבנחקרות שסבלו מבעיית פוריות הקשורה להפרעת בביוץ ומעקרות, צריכת הפחמימות הייתה גבוה מדי בעיקר פחמימות מהסוג שנספג מהר לדם.
במילים ידידותיות, צריכה גבוהה של ממתקים, מיצים, מוצרי קמח לבן, קשורה עם הפרעות פוריות ועקרות.
אחת המסקנות לנשים המתכננות הריון ונתקלות בעיכוב בפוריות, היא לבחור במזונות פחמימתיים מהסוג שנספג לאט במערכת העיכול.
מומלץ בתקופה ייחודית זו, להקפיד על אכילת דגנים מחיטה מלאה: לחם מלא, פסטה מלאה, קוסקוס מלא, אורז מלא, קינואה, כוסמת, תירס. קטניות.
להעדיף פירות שלמים על פני מיצים. להעדיף פירות על פני ממתקים.
להקפיד על איזון תזונתי וכמות פחמימות נכונה בתפריט.
אחת ההשערות שבנוסף לצריכה גבוהה מדי של פחמימות, להן השפעה התורמת כפי הנראה להפרעה הורמונאלית, צריכת ממתקים מובילה לצריכת מזון עשיר בקלוריות ודל ברכיבי תזונה מועילים כגון סיבים, ויטמינים, מינרלים, החיוניים לתפקוד ביולוגי תקין של הגוף.

ויטמינים ומינרלים

למרות שאנו חיים בחברת שפע ישנן הוכחות מצטברות לכך שצריכת רכיבי תזונה מסוימים כמו ויטמינים ומינרלים בעולם המערבי בעקר אצל נשים בגיל הפוריות נמוכה מהרמה המומלצת.
הסיבות לכך אינן קשורות דווקא למצב כלכלי נמוך אלא יכולות להיות התנהגותיות כתוצאה מדיאטות הרזיה פופולאריות לא מאוזנות, שנשים רבות עושות במהלך חייהן , מחלות כרוניות, שימוש בתרופות, עישון ועוד.

תזונה מאוזנת מספקת בד"כ כמות נאותה של ויטמינים ומנרלים החיוניים לפעילות הורמונאלית תקינה.
מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, בדק השפעתם של תוספי מזון שהכילו תמצית תה ירוק, פירות יער, L ארגינין, ויטמינים ומינרלים על 93 נחקרות בגילים 24 – 42.
כמות הנשים שנטלו את התוספים ונכנסו להריון כעבור שישה חודשים היתה פי שלוש לעומת קבוצת הנשים שלא נטלה תוספים.
ממסקנת המחקר עולה שתוספות ייחודיות אלו, יכולות להוות תמיכה בטיפולי פוריות קונבנציונאליים, הנעשים במסגרת רפואית וליווי תזונתי.

ברזל לטובת הפוריות

חוסר בברזל הוא אחד החסרים התזונתיים הנפוצים ביותר. אנו יודעים
שחסר בברזל משפיע על הריון ותוצאותיו. מסקר משרד הבריאות שנעשה בישראל עולה כי 49% מהנשים בגיל הפוריות (25- 34 ) מדווחות על אנמיה מחוסר ברזל.
במעקב אחר נשים בגיל הפוריות, נמצא שנטילת תוסף של ברזל בנשים ( תוסף יחיד או מולטי ויטמין ) הורידה ב- 40% את הסיכון לבעיות בפוריות על רקע הפרעות בביוץ לעומת נשים שלא נטלו ברזל.
ההמלצות של המרכזים העולמים למניעת מחלות הן לבצע בדיקות לאיתור חסר בברזל בנשים בגיל הפוריות ולחזור עליהן כל 5-10 שנים ובהתאם לטפל בכל אישה.

חומצה פולית לתמיכה בפוריות

חוסר בחומצה פולית הוא החסר השני בשכיחותו בעולם.
לחומצה פולית תפקיד חיוני בבניית ה- DNA- הוא החומר הגנטי בגוף. לחומצה פולית חשיבות בגדילה תקינה, פוריות, וחיסוניות.
האדם תלוי באופן בלעדי במזון לצורך אספקת חומצה פולית.
יחד עם זאת בגלל הסיכון לעובר ובגלל המחסור המשמעותי של חומצה פולית באוכלוסייה, יצאו בשנים האחרונות בהמלצות גורפות לנטילת תוסף חומצה פולית לנשים המתכננות הריון ובהמשך החודשים הראשונים של ההיריון.

פיטואסטרוגנים – אחר כך

פיטואסטרוגנים הנם רכיבים צמחיים המצויים בעקר במוצרי מזון המופקים מסויה כמו חלב סויה, טופו, מעדני סויה. מזונות דמויי בשר על בסיס סויה, בד"כ מכילים כמות נמוכה של פיטואסטרוגנים.
הפיטואסטרוגנים דומים דמיון כימי להורמון הנשי מסוג אסטרוגן ולכן מחקרים רבים בודקים את השפעתם על איברי מין גבריים ונשיים וההשלכות על פוריות.
במחקרים שנעשו בנשים שצרכו מוצרי סויה או קיבלו תוספים, נמצאו שינויים מסוימים באורך המחזור וברמות ההורמונים כמו אסטרוגן ופרוגסטרון בדם ובשתן.
כיוון שצריכת מוצרי מזון המכילים פיתואטרוגנים, גורמים הן בנשים והן בגברים לשינויים הורמונליים מסוימים, שיכולים להשפיע על האיזון ההורמונאלי, מומלץ שלא להוסיף לתפריט מזונות המכילים פיטואסטרוגנים בזמן טיפולי פוריות.

שיפור משקל הגוף לטובת הפוריות

למשקל גוף גבוה או נמוך מהרצוי, יש השלכות רבות על פעילות הורמונאלית של נשים.
לרקמת השומן תפקיד ביצור הורמוני המין ולכן שמירה על משקל תקין, היא תנאי הכרחי למחזור תקין ולפוטנציאל פוריות.
ירידה במשקל של 10 עד 15% מהמשקל התקין יכולה לגרום לירידה של שליש ממסת השומן ולגרום להפרעות במחזור ובפוריות.
הפרעות הפוריות בנשים עם עודף משקל רב, הן פי ארבע לעומת הפרעות פוריות בנשים עם משקל תקין.
עודף משקל קשור באופן ישיר לבעיות פוריות.
לחומרת ההשמנה אך גם למיקום רקמת השומן בגוף יש השפעות הורמונליות נוספות.
לנשים שמסת השומן שלהן מרוכזת בחלק הגוף העליון, באזור הבטן העליונה והחזה כפי שמוגדרת "השמנת תפוח", יש בעיות פוריות הקשורות בד"כ ברמות גבוהות של אינסולין. תופעה זו הקרויה היפראלינסולינמיה, קשורה להתפתחות התסמונת של השחלה הפוליציסטית.
בד"כ כאשר אנו עולים במשקל, במקביל חלה גם עליה ברמות האינסולין. בנשים עם אינסולין מוגבר עלולה לגבור ההפרעה ההורמונאלית ובעיית הפוריות.
את רמת האינסולין אפשר לאזן על ידי ירידה מבוקרת במשקל, התורמת לשיפור המצב ההורמונאלי ולשיפור סיכויי הפוריות.
מחקרים רבים מציינים שירידה מתונה במשקל במצבי עודף משקל, או עליה מתונה במשקל במצבי תת משקל, בעזרת תוכנית תזונתית מאוזנת במשך 3 עד 6 חודשים, יכולה לתרום להסדרת המחזור החודשי, לשפר את הסיכוי להריון ספונטאני ולהגדיל את הסיכוי של הצלחת טיפולי פוריות
אלכוהול – שווה לחכות
מדיווחי מחקרים אחרונים עולה שצריכת אלכוהול גבוהה, עלולה לגרום לעיכוב הפרייה בנשים המנסות להרות.
עדיף להתאפק ולהימנע מאלכוהול בתקופה בה מנסים להרות.

נוגדי חמצון לפריון

מחקר מקיף שנעשה בארה"ב במחלקת מדעי התזונה באוניברסיטת פנסילבניה, בשיתוף עם משרד החקלאות האמריקאי – USDA, בשיתוף עם מרכז המחקר לתזונת האדם של אוניברסיטת טפטס בבוסטון, נבדקו גורמים תזונתיים הקשורים להפרעות פריון.
כפי הנראה שאיכות התזונה ובאופן מיוחד כמות נוגדי חמצון והקשר שלהם לסטרס חמצוני, שפירושו מחסור בחמצן איכותי לתאי הגוף, משפיעים על פוטנציאל הפוריות, הטיימינג של ההיריון, ומשך ובריאות ההיריון.
יכול להיות שתזונה מאוזנת עשירה בנוגדי חמצון טבעיים, תתרום להפחתת הסטרס החמצוני, תשפר את איכות ההיריון ותעלה את סיכויי הפוריות.
נוגדי חמצון טבעיים הם בעיקר: וויטמין  C, ויטמין  E, וחומרי מוצא לנוגדי חמצון מסוג: אבץ, נחושת וסלניום.
צריכה נכונה של נוגדי חמצון יכולה להעלות גם את סיכויי ההצלחה של IVF(הפריה חוץ גופית), כפי הנראה בגלל התשתית הבריאותית המשופרת לפעילות הזקיק.

מזונות עשירים בנוגדי חמצון:

ויטמין C: פלפל אדום/צהוב, גויאבה, פירות הדר, קיווי, פפאיה, תות שדה, עגבנייה
ויטמין E: שקדים, גרעיני חמנייה (גרעינים שחורים), שמן חמניות, תרד, נבט חיטה
אבץ: בשר אדום, גרעינים של חמנייה ואבטיח, עדשים, אורז בר, שיבולת שועל, שקדים, חומוס.
נחושת: בקר, פטריות, ערמונים, עגבניות, קקאו, כוסמת, שעועית לבנה, חומוס, גרעיני חמנייה.
סלניום: אגוזי ברזיל, טונה, עוף, הודו, סול, הליבוט, בקלה, סלמון, חיטה מלאה, שיבולת שועל
ממחקרים נוספים ידוע שאומגה 3 יכול להעלות את סיכויי הפוריות וכן להשפיע לטובה על איכות ההיריון.
מזונות עשירים באומגה 3: בעיקר דגי בריכה ישראלים מסוג – בורי, לברק, פורל, באס, דניס, כמו כן סלמון המיובא מחו"ל. מקורות צמחיים לאומגה 3-שמן פשתן, שמן קנולה, אגוזי מלך.

לסיכום: אבני הדרך לדיאטת הפוריות לנשים

מומלץ לצרוך חומצות שומן מסוג אומגה 3 או מהמזון או מקפסולות.
מומלץ להימנע משומן מוקשה.
מומלץ לצרוך פחמימות שנספגות לאט במערכת העיכול: דגנים מלאים, קטניות, פירות שלמים.
מומלץ להימנע ממיצים ולהעדיף פירות בשלמותם.
מומלץ להימנע מסוכר לבן, מוצרי חיטה ואורז לבנים.
מומלץ לשפר את מימדי המשקל.
מומלץ להימנע מאלכוהול.
מומלץ לאכול כ  5-6 ירקות, כ 3 פירות ביום.
מומלץ לצרוך מדי יום כדור מולטי ויטמין ייחודי לנשים הרות, במידה והרגלי התזונה אינם מאפשרים להגיע לכמות המומלצת של ויטמינים ומינרלים על ידי המזון בלבד בהתייעצות עם דיאטנית להתאמה אישית.

המדריך המלא לפוריות הגבר

מחסורים תזונתיים, עקרות, מחלות מין, מחסור בטסטוסטרון, אשך תמיר, סרטן האשכים, מחלות פרוסטטה, אין אונות, הם מהגורמים היכולים לתרום להפרעות פוריות. הגורם השכיח ביותר הוא ירידה בספירה של תאי זרע או תנועתיות נמוכה של תאי זרע.
ב 10% מהמקרים של ספירת זרע נמוכה המכונה אוליגוספרמיה, מזוהה הסיבה להפרעה ומטופלת בהצלחה בדרך תרופתית. ב 90% מהמקרים הסיבה אינה ידועה והדרך המומלצת לטיפול בבעיה היא שיפור הרגלי התזונה והרגלי החיים.

תזונה ותוספים

מסקירת מחקרים שפורסמו אודות ההשפעות התזונתיות על הספירה ואיכות תא הזרע מתקבלת תמונה שתא הזרע רגיש באופן מיוחד לחומרים מחומצנים הנוצרים בגוף המכונים רדיקלים חופשיים. חומרים רעילים אלו  תוקפים את תאי הזרע. נוגדי חמצון תזונתיים מפחיתים את פעילות החומרים הרעילים.
נמצא שנוגדי החמצון ויטמין Eוסלניום, תורמים לשיפור הספירה ואיכות הזרע. העשרת התפריט בנוגד החמצון ויטמיןC , תורמת לשיפור איכות הזרע במעשנים. נוגד החמצון המכונה חומצה פרולית, נמצא אף הוא כמשפר את איכות הזרע. במחקר אחר נמצא ששילוב נוגדי החמצון ויטמין C,E, סלניום, חומצה פרולית, ותה ירוק בעלי אפקט מעצים לשיפור איכות וספירת תאי הזרע. באחד המחקרים נמצא שלתה הירוק אפקט נוגד חמצון פי 100 לעומת ויטמין Cופי 25 לעומת ויטמין E.
אבץ וויטמיני B באופן מיוחד B6 ו B12 חיוניים לבניית הורמוני המין הגבריים, לייצור תאי הזרע ולאיכות תנועתיותם.טיפול בחומצה פולית ואבץ הראה עלייה בספירת הזרע בגברים עם הפרעת פוריות ב 74%. לחומצה האמינית L קרניטין, נמצאה השפעה משמעותית על בריאותם ותנועתיותם של תאי הזרע.
הרכב חומצות השומן של תאי הזרע מושפע ישירות מהתזונה. צריכה נאותה של אומגה 3 משפרת משמעותית את בריאות תאי הזרע. צריכה נכונה של פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים למיניהם, מעשירה את הגוף בנוגדי חמצון טבעיים המנטרלים את הרדיקלים החופשיים, ומהווים תשתית תזונתית חיונית להעשרה בתוספים תזונתיים חיוניים.
חוקרים אירניים מאוניברסיטת מזנדרן, בדקו את רמות האבץ ומינרלים נוספים והקשר לספירת הזרע ואיכות הזרע בארבע קבוצות: גברים פוריים מעשנים ולא מעשנים וגברים עם הפרעות פוריות מעשנים ולא מעשנים.
בקבוצות הגברים הפוריים המעשנים או לא מעשנים, נמצאה רמת אבץ גבוהה יותר משמעותית בנוזל הזרע לעומת קבוצות הגברים עם הפרעות הפוריות, מעשנים או לא מעשנים. קיים קשר הדוק בין כמות האבץ שבנוזל הזרע לכמות הזרע ואיכותו. כמו כן נמצא קשר בין כמות האבץ בנוזל הזרע לכמות הסידן והאשלגן שבו. מסקנת החוקרים שצריכה נמוכה של אבץ במזון יכולה להוות גורם סיכון לאיכות ירודה של תאי הזרע ולהפרעות פוריות בגבר.

משקל

חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת הארווארד שבבוסטון מצאו קשר בין משקל הגוף לספירת זרע. ככל שמשקל הגוף היה גבוה יותר, ספירת הזרע ואיכות הזרע הייתה נמוכה יותר לעומת הגברים בעלי המשקל התקין. מסקנת החוקרים שעודף משקל גבוה במיוחד, כאשר ה BMIמעל 35, מעלה את הסיכון להפרעת פוריות בגברים.

לסיכום

פוריות הגבר קשורה לפעילות ההורמונאלית ולבריאות אברי הרבייה הגבריים. תזונה נכונה יכולה להעלות את הסיכוי לאיכות תאי הזרע ולספירתם וכן להשפיע על בריאות אברי הרבייה הגבריים.

להשגת כמות גבוהה של נוגדי חמצון טבעיים, אשלגן, חומצה פרולית, ויטמיני B, L קרניטין, סלניום, ויטמין E, הקפידו על המזונות הבאים בתפריט היומי:
5 ירקות, 3-4 פירות – ספקי נוגדי חמצון, ויטמין C, אשלגן.
דגנים מלאים כמו לחם מלא, פסטה מלאה, קוסקוס מלא, אורז מלא, כוסמת – ספקי נוגדי חמצון, חומצה פרולית.
בשר אדום או דגים אדומים כמו סלמון, טונה טרייה אדומה. פורל וורוד, בורי בריכה – ספקי אבץ, L קרניטין.
4 אגוזי ברזיל – ספקי סלניום.
50 ג' שקדים או זירעוני חמנייה קלופים טבעיים – ספקי ויטמין E.
כפית שמן פשתן או שמן דגים מעורב עם שמן לימון, או כף שמן קנולה או 5 אגוזי מלך – ספקי אומגה 3.
4 כוסות תה ירוק – ספק נוגדי חמצון, קטכינים.
מוצרי חלב עד 5% מועשרים בסידן – ספקי סידן במסגרת תזונה מאוזנת.
ניתן להגיע לתזונה המומלצת גם עם תפריט צמחוני או טבעוני הדורש יותר תשומת לב ומזונות ייחודיים.
הקפידו על תזונה טבעית, נקייה מחומרי שימור וצבעי מאכל.
שפרו את משקל הגוף.
לגבי בחירת תוספי מזון, התייעצו עם דיאטנית או רופא.

רופא מומחה בתחום

ד"ר ברוריה טל