סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בנשים בעולם. בישראל, סרטן זה מהווה כ-10% ממקרי הסרטן החדשים בנשים וכ-1.7% מהתמותה הנובעת מסרטן. נגעים טרום-סרטניים לא תמיד מלווים בתסמינים, לכן ישנה חשיבות רבה לביצוע בדיקות סקר המאפשרות לגלות מוקדם נגעים אלה. גילוי מוקדם של נגע טרום-סרטני (או סרטני) יכול למנוע התפתחות לכדי מצב ממאיר או להגדיל משמעותית את סיכויי ההחלמה אם ישנו כבר גידול סרטני. בהתאם לכך, משרד הבריאות ממליץ לכל אישה בגיל 25-65 לבצע בדיקת משטח צוואר הרחם (פאפ) לגילוי מוקדם ומניעת סרטן צוואר הרחם. מה קורה במצב של בדיקת פאפ חיובית ואילו צעדים ננקוט כאשר ישנה בדיקת פאפ לא תקינה? כל התשובות במאמר זה.

מהי בדיקת פאפ (PAP)?

בדיקת פאפ היא בדיקה ציטולוגית, במהלכה נלקחת דגימה מתאים בצוואר הרחם באמצעות מטוש. התאים נשלחים למעבדה, שם הם נבדקים לאיתור שינויים פתולוגיים שעשויים להצביע על זיהום בווירוס הפפילומה האנושי (HPV) או על מצב טרום-סרטני בצוואר הרחם. נגיף הפפילומה האנושי מועבר במגע מיני וזיהום בווירוס זה יכול להגדיל את הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם.

בדיקת פאפ חיובית

מה קורה במצב של בדיקת פאפ חיובית?

חשוב להדגיש כי בדיקת פאפ לא תקינה אינה בהכרח מצביעה על סרטן צוואר הרחם באופן ודאי, אלא על זיהוי של שינויים בתאי צוואר הרחם, המחייבים ביצוע בירור נוסף ומעמיק יותר. ישנם מספר צעדים שננקוט בהם כאשר מתקבלת בדיקת פאפ חיובית:

קולפוסקופיה – בדיקה המתבצעת באמצעות מיקרוסקופ מיוחד (קולפוסקופ) המאפשר להתבונן באופן מעמיק באזור צוואר הרחם (כולל הנרתיק ושפתי הפות) ומסייע להבחין בין רקמות תקינות לרקמות לא תקינות באזור. אם נמצאת רקמה חשודה, תילקח דגימת ביופסיה שתשלח למעבדה לבדיקה מעמיקה.

מעקב – אם מדובר בשינויים קלים בלבד, ייתכן שהרופא המטפל ימליץ על מעקב, המצריך ביצוע בדיקות פאפ בתדירות מעט גבוהה יותר. המעקב מאפשר לרופא לזהות בזמן החמרה של המצב או לחלופין לוודא שהתאים חוזרים למצב תקין.

המרכז לבריאות האישה מספק מענה למגוון הצרכים הבריאותיים של נשים, כולל בדיקות וטיפולים שונים בזמינות גבוהה ותחת קורת גג אחת. למידע נוסף על בדיקת פאפ לא תקינה וכן בדיקות המשך כמו קולפוסקופיה, ניתן להתקשר למספר הטלפון בתחתית העמוד או להשאיר פרטים ואנו נחזור אלייך בהקדם.