ראשי » תחומי פעילות » סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת הנה בדיקת אולטרסאונד בה אנחנו בודקים וסורקים בקפידה את אברי גופו של העובר על מנת לבדוק כי העובר מתפתח בצורה תקינה. מתי היא מתבצעת, האם את צריכה הכנות מיוחדות ומה משך הבדיקה? מה העלויות והיכן את יכולה לבצע אותה והאם היא תגלה לכם מה מין העובר? כל התשובות לשאלות שרצית לשאול – נמצאות לפנייך.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה מבוצעת או במטמר בטני (על הבטן) או במטמר ווגינלי (פנימי) וזאת לפי גיל ההיריון, הראות בבדיקה, תנוחת העובר ברחם וצורך רפואי בבדיקה , הרופא יעדכן אותך בבדיקה על שיטת הבדיקה .

מהלך ושלביה של סקירה מוקדמת:

מתי עושים סקירה מוקדמת- תמונה של המכשירמטרת הבדיקה לבדוק את מערכות ואיברי העובר השונים שהתפתחו עד כה כמו הראש, הלב, איברי בטן ועוד. הרופא יבצע סקירה של איברי העור וזאת במטרה לבדוק אם קיימים מומים או התפתחות לא תקינה של איברים. סקירת מערכות מוקדמת מאפשרת לנו לאתר כ-75% מהמומים שיכולים להימצא בעובר. חשוב לציין כי כל גילוי במהלך הבדיקה תלוי פרמטרים רבים כמו תנוחת העובר וסוג המום ולכן הבדיקות לא תמיד חד משמעיות כמו כן ישנם מומים שאחוז הגילוי שלהם נמוך יותר או גבוה יותר בהתאם לסוג המום .  בנוסף, במהלך הסקירה המוקדמת נבדוק את מיקום השליה, כמות מי השפיר וכן גודל העובר לפי מדידות של העובר. ברוב המקרים יהיה ניתן לקבוע כבר את מין העובר. סקירה מוקדמת אינה תחליף לסקירת מאוחרת כי לא ניתן לאתר את כל המומים בשלב זה של ההיריון וישנם איברים המתפתחים מאוחר יותר בהריון. בדיקת אולטרסאונד בנויה על גלי קול בלבד – לא מדובר בקרינה ולכן לא קיים סיכון לעובר בביצוע הבדיקה.

מה בודקים בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת?

במהלך סקירה המוקדמת הרופא יעבור ויסקור את מערכות הגוף של העובר שלך. האיברים שנבדקים בסקירה המוקדמת הם:

  • לב: מדורי הלב, כלי הדם הגדולים של הלב. קיום דופק ומבנה העורקים הראשיים.
  • מערכת העצבים: ראש, מוח ומבנה ראשוני של חדרי המוח, מוחון, גומה אחורית במוח, עמוד שדרה.
  • בית חזה: ריאות, סרעפת.
  • מבנה פנים: עיניים, שפתיים, אף.
  • בטן: קיבה, כלי דם טבוריים ,כליות, שלפוחית שתן, מין העובר.
  • שלד: גפיים עליונות, גפיים תחתונות, קיום שתי כפות ידיים וכפות רגליים.
  • גודל כללי של העובר: כמות מי שפיר, מיקום השליה, מצבי כללי של העובר כמו תנועותיו וכו".

מתי וכמה זמן מבוצעת סקירת מערכות מוקדמת?

סקירת מערכות מוקדמת מתבצעת בשבועות 14-17 בהריון. זה הוא שלב בו כל מערכות גופו החלו להתפתח ובשלב זה כבר ניתן לזהות מומים ובעיות התפתחויות. הבדיקה מבוצעת  בדרך נרתיקית או בגישה הבטנית ולעיתים בשילוב לשלב שתי הגישות. הבדיקה לוקחת כחצי שעה( לעיתים במידה והעובר שוכב בצורה טובה והראות טובה קצת פחות או במידה וקיים קושי זמן רב יותר ואף לעיתים תידרש פגישה נוספת להשלמות) .

מה החשיבות והיתרונות של סקירת מערכות מוקדמת?

בדיקת סקירת מערכות מוקדמת במרכז לבריאות האשהסקירה מוקדמת כשמה כן היא מתבצעת בשלבים מוקדמים של ההיריון בשלב שחלק גדול ממערכות כבר התפתחו וניתן לזהות מומים ובעיות התפתחות בעובר. הבדיקה מאפשרת לאבחן תקינות האנטומיה של העובר. במקרים של בעיות בעובר, הזיהוי המוקדם מאפשר בירור מוקדם וקבלת החלטות וביצוע טיפולים בהקדם. במצב בו יש חשד לתסמונת גנטית המטופלת תופנה לייעוץ גנטית לשקילת ברור נוסף. במקרים בהם עולה חשד להדבקה בזיהום בהריון , המטופלת תופנה לבדיקות דם מכוונות ודיקור מי שפיר לבדיקת הזיהום במידת הצורך. במידה ומתגלה מום קשה ובני הזוג מחליטים להפסיק את ההיריון , בשלב זה ביצוע הפלה יהיה פשוט יותר ויבוצע בגרידה פשוטה יותר ובטוחה יותר לעומת שלבים מאוחרים יותר.

האם יש הכנות נדרשות לביצוע סקירה מוקדמת?

אין הכנות ספציפיות לסקירה, יש צורך רק להתרוקן לפני הבדיקה במידה והיא מבוצעת בגישה נרתיקית. לא תמיד העובר "משתף פעולה" בסקירה ולכן לעיתים נדירות באם לא ניתן לבצע את הבדיקה בגלל אופן השכיבה של העובר נקבע מועד חדש לסקירה.

האם יש צורך בהפניית רופא?

כדאי להגיע עם הפניית רופא והמסמכים הרפואיים מהריון דבר שיקל על הרופא הסוקר ללמוד את פרטי ההיריון ולתת שירות מדויק וטוב יותר.

קבלת תשובות הבדיקה

את תוצאות הסקירה המוקדמת מקבלים כבר בסיום הבדיקה. את תקבלי דו"ח עם תשובות. במידה והרופא גילה בעיות במהלך הסקירה, הרופא יספק לך הסבר ראשוני והכוונה להמשך טיפול.

לסיכום –

סקירת מערכות מוקדמת הנה בדיקה חשובה המאפשרת לבצע ברור קפדני ומסודר במהלך ההיריון על מנת לנסות לזהות מומים ובעיות גנטיות והתפתחותיות בעובר שלעיתים ניתן לזהות אותם ואף לטפל בהם מוקדם בהריון.

נערך ע"י:

ד"ר ינון חזן – מומחה במיילדות וגינקולוגיה
מנהל יחידת אולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה

ד"ר שרון פרלמן – מומחית במיילדות וגינקולוגיה
מומחית בכירה ביחידת אולטרסאונד במיילדות וגינקולוגיה

בדיקות סקירה מוקדמת מבוצעות הן בהסדר עם קופות החולים השונות והן באופן פרטי. הבדיקות מבוצעות לאורך כל השבוע ושעות היום.